Nog meer Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van marcclaudia - WaarBenJij.nu Nog meer Christchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van marcclaudia - WaarBenJij.nu

Nog meer Christchurch

Door: Claudia

28 December 2008 | Nieuw Zeeland, Christchurch

23 December - Akaroa - Christchurch.

We worden wakker van de hoge temperatuur in de camper, lekker uitgeslapen dus. We eten op ons gemak een broodje en maken de internetkaart op door even nutteloos op het net rond te surfen. Nikki vermaakt zich ondertussen in de speeltuin, dan wordt het echt tijd om te vertrekken voordat wij nog een nacht moeten bijbetalen. We legen de watertank en het toilet, onze favoriete hobby en gaan op weg. Bij het verlaten van het Peninsula stoppen wij nog ettelijke malen om het schitterende landschap vast te leggen. Het is schitterend weer en we hebben geen haast om terug te gaan naar Christchurch. In Tai Tapu, één van de voorsteden van Christchurch tanken we en eten bij het restaurant The Store. Het zijn heerlijke wentelteefjes met fruit en maplesyrup voor Claudia en Nikki en kipburger voor Marc. Zoals bij zoveel eettentjes in Nieuw Zeeland houden ze rekening met de aanwezigheid van kleine kinderen. In dit geval was er een zandbak, waar we onze kids bijna niet meer uit konden krijgen. Finn moest serieus gelokt worden met voedsel. We hebben zelden zo rustig kunnen eten. In Christchurch hebben we de meeste inkopen voor de kerst gedaan en vanwege het late tijdstip onze plannen om nog de stad in te gaan maar bijgesteld. Nikki heeft de rest van de middag in de speeltuin van de camping gebivakkeerd en Finn had aan het einde van de middag ervoor gezorgd dat er bijna net zoveel stof op hem zat als op de grond. Marc maakt een lekkere macaronimaaltijd die we hongerig oppeuzelen. Finn gaat lekker in bad, samen met zijn autootjes, die net zo stoffig zijn als hij. We gaan shoppen in Northlands Mall vlak bij de camping. Het doet bijna Amerikaans aan, zo groot als het is. Daarnaast zijn ze tot heel laat open. Nu rond de kerst op sommige dagen zelfs tot middernacht! Het is ruim en goed ingedeeld, je kan overal gaan zitten. De voorzieningen zijn zoals gewoonlijk goed, in dit geval zelfs uitstekend. Er is zelfs een aparte ruimte om te verschonen en baby’s te voeden, inclusief luie stoelen en tv voor het overige grut. We lopen de Mall een aantal keer op en neer en verwonderen ons over het aanbod. We doen zelfs wat aankopen en gaan pas naar huis als het donker begint te worden, het is bijna tien uur. Zoals te begrijpen sliepen onze bloedjes van kinderen binnen een minuut.

24 December - Christchurch

Het is de dag voor kerstmis en het is hier goed te merken. Vandaag is de laatste dag dat we echt de tijd hebben om rond te kijken in Christchurch. We maken ons vlot gereed en vertrekken met de camper richting de stad. De drukte is al goed merkbaar. Het parkeerterrein van de Pak ‘n Save is bomvol, gelukkig is het parkeerterrein waar je de hele dag voor $ 3 kan parkeren aan de overkant van de weg en lopen we maar een stukje. In de supermarkt is het een gekkenhuis. Het meest opvallende is trouwens dat ondanks het feit dat je, net als bij ons, binnenkomt op de groente en fruit afdeling de meeste karretjes dit gedeelte leeg of zo goed als leeg verlaten. Blijkbaar wordt de schijf van vijf hier toch op iets andere manier samengesteld…We doen de laatste inkomen voor kerst, wel een beetje raar eigenlijk, sta je met vijf artikelen bij de kassa. De caissière zal wel gedacht hebben, wat een arme stumpers. Het weer is aangenaam, helaas laat de zon zich weinig zien vandaag omdat het flink bewolkt is. Pas tegen de avond trekt de lucht pas weer open. We drinken koffie bij een vegetarisch café, dat The Lotus Heart heet. Het is allemaal heel erg organisch verantwoord en lag precies op de route toen Nikki aankondigde naar de wc te moeten. Nee hoor, mamma ik hoef echt niet…Oma Guri zal stiekempjes gniffelen. Daarna zat de stemming er goed in. We hebben Nikki weer wat engels geleerd, namelijk dat ze de hele dag tegen iedereen Merry Christmas mag zeggen en dat deed ze dus met volle overgave en wij deden met haar mee. Om eerlijk te zijn klinkt het ook wel heel gezellig. Op Cathedral Square zijn we eindelijk in de tram gestapt waar Nikki al sinds zondag op zat te wachten. Mooie gerestaureerde trammetjes, waar je elke halte kan op en afstappen zoveel je wilt en dat twee dagen lang. Als bonus vertelt de chauffeur leuke dingen over de omgeving en wat er allemaal te zien en doen is. Helaas hadden we daar niet allemaal tijd voor, maar je komt met zo’n tram wel op plekken waar je normaal niet zo snel zou komen. Aanrader dus, als was het alleen maar voor het feit dat Finn nu een trein kan nadoen. Tuuuuttuuut. We slenteren wat af, onze slentertocht voert ons ook langs warenhuis Ballantynes, vergelijkbaar met de Bijenkorf met mooi ingerichte etalages met kersttaferelen en sprookjes. Op zoek naar wat speelgoed voor Finn bleek dat er op de afdeling een meet en greet met de kerstman was. Nikki zeurt ons nu al dik twee weken aan het hoofd hierom en het zat net iedere keer niet mee. Maar op het moment suprème sloeg de nervositeit toch toe. Het heeft heel wat overredingskracht gekost maar ze heeft uiteindelijk zelfs bij de beste man op schoot gezeten en we hebben een mooie foto om het te bewijzen. Het begon ondertussen tegen het einde van de middag te lopen en langzamerhand zijn we teruggelopen naar de camper. Op de camping heeft Nikki zich nog even lekker uitgeleefd in de speeltuin. Finn heeft gedurende de dag af en toe een tukje gedaan op pappa’s rug, maar is nog steeds moe en hangt lekker op de bank en kijkt met rode wangen naar Winnie de Pooh. Na een maaltijdsalade (oh wat doen we gezond) gaan we met zijn allen naar de familiebadkamer om het kindergrut af te soppen. Dat is geen overbodige luxe na zo’n dag in een grote stad en ze slapen er lekker van. De afgelopen dagen zijn ze veel te laat naar bed gegaan dus vandaag gaan ze er op tijd in. Morgen doen we het lekker rustig aan. Het volledig leven ligt in Nieuw Zeeland stil op 25 December, dus wij moeten ook creatief zijn.

Het zit hier wel snor met de wifi dus kijk ook maar even bij de oude berichten voor verse foto's

• 28 December 2008 - 15:29

Melle:

Je weet dat kinderen lokken met voedsel in sommige plaatsen strafbaar is ?

Zeker leuk dat Nikki de hele dag "Merry Chistmas" roept tegen iedereen. Ik zie het al voor me met zo'n schattig en blij gezichtje. Zelfs stoere Mark kan dat niet weerstaan.

Worden jullie al wat nerveusjes nu het alweer bijna voorbij is ? Hebben jullie al zin om de overheerlijke kou te ervaren ? Ik wens jullie veel plezier toe de laatste paar dagen... en zeg maar tegen dat het kadootjes tijd is als ik langskom haha. Of nie anders loopt ze weer te zagen.

• 30 December 2008 - 17:27

Sjaak En Guri:

Hallo Luitjes,

Gisteren maandag 29-12 om 4 uur geland op Schiphol. Na 22 gr en volop zon een afknapper met -4 gr en een autoruit die dik bevroren was. Vandaag jullie kerstkaart ontvangen. Wij wachten nu met smart op en teken wanneer jullie de terugreis aanvangen en hoe de laatste week is geweest.Misschien ligt er de volgende week wel sneeuw. Leuk voor de kids. Liefs van ons.

• 31 December 2008 - 16:15

Janna:

Pfoe hé! Net terug van een weekje Frankrijk en ben weer "bij" na al jullie verhalen te hebben gelezen. Echt super! Wil jullie alvast het allerbeste toewensen voor het nieuwe jaar. Geniet van het laatste deel van jullie vakantie.
    Janna