Zag twee beren...Jasper dag 2 - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van marcclaudia - WaarBenJij.nu Zag twee beren...Jasper dag 2 - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van marcclaudia - WaarBenJij.nu

Zag twee beren...Jasper dag 2

Door: Claudia

12 Augustus 2018 | Canada, Jasper Park Lodge

11 Augustus 2e dag Jasper

We komen niet erg vlot op gang en voordat we de camper geloosd hebben en de afvaltank nog even extra hebben doorgespoeld is het alweer 11.20. Het is druk bij de waste. Gelukkig zijn er vier stations zodat het toch nog een beetje opschiet. We moeten boodschappen doen want de koelkast is bijna leeg en we moeten een plek vinden om vanavond te overnachten. We proberen de andere twee campings maar alles zit helemaal vol. De laatste optie is de “overflow”, eigenlijk een groot terrein met een paar chemische toiletten. We rijden tot de rand van Jasper en kunnen daar gelukkig naast de spoorbaan op een parkeerplaats onze camper kwijt. Aan de overkant zit Robinson market waar we boodschappen doen. Het assortiment is niet heel uitgebreid en de prijzen zijn duidelijk ingesteld op toeristen die geen alternatief hebben.

We halen het minimale en rijden door om de overflow te bewonderen. Het ligt 16 kilometer boven Jasper te bereiken via een zijweggetje. Het beloofd niet veel goed. We zien auto’s stil staan, daar is vast iets te zien. We parkeren en sluiten ons aan bij de rest. De weg ligt lager dan het omliggende bosland en we zien op een heuvel achter wat omgevallen bomen een volwassen zwarte beer. Ze zit lekker te eten en trekt zich weinig aan van al het bekijks. Het lukt ons nog redelijk om haar te fotograferen tussen de struiken door. Na een tijdje is ze niet meer te zien en rijden we verder naar de overflow. Er staat een hokje met wat registratie enveloppen. Je vult je gegevens in, doet gepast geld in het envelopje en doet deze in een pilaar. Het strookje dat bij de envelop hoort legt je bij je voorruit. Kan me niet voorstellen dat ze ’s avonds dat allemaal gaan controleren, ik neem aan dat ze op de eerlijkheid van de mensen vertrouwen. Een nachtje kost $ 15,70. Geen wereldbedrag en je moet wat, want wildkamperen is niet toegestaan. Zelfs de chemische toiletten zijn best oke. Maar met de wetenschap dat er 300 meter verderop een beer zat te eten zorgt ervoor dat wij niet meer de camper uitkomen tot het weer licht is.

Maar goed dat was alweer veel later. We zijn teruggegaan naar Jasper omdat het ondertussen al lunchtijd was. We belanden bij Smitty’s het ziet er in eerste instantie een beetje shabby uit maar de service is prima en het eten ook, gratis refills koffie en ook nog wifi. Zo lekker Amerikaans in een booth. Uiteindelijk zitten we er bijna 1,5 uur en hebben we ook nog maar een toetje besteld omdat het anders gênant werd.

We zien nu wel de noodzaak in om vooruit te boeken, we hebben tot nu toe veel geluk gehad maar dat houdt natuurlijk een keertje op. We proberen in Clearwater en een stop daarvoor online iets te regelen. Voor Tete Jaune Cache kunnen we inderdaad gratis bellen in het visitorscentrum maar voor Dutch Lake Resort bij Clearwater krijgen we meteen een bandje en word je naar de website verwezen, dezelfde website die ons bij het boeken eruit gooit. We vinden na wat omzwervingen een internetcafé (heel ouderwets) en kunnen daar gelukkig wel boeken en zelfs een printje van de bevestiging maken. Met vier nachten geboekt zijn we alweer een stuk geruster.

We streunen het kleine stadje door en scoren nog een paar coole t-shirts voor het grut. Iets leuks en origineels voor het thuisfront valt nog niet mee. We hebben geen zin om te gaan koken op de overflow dus besluiten te gaan eten bij de Olive Bistro aan de buitenkant van het centrum. Dat was ook een goed keus en niet al te duur. We waren iets meer dan $ 100 kwijt exclusief fooi met een voorafje, hoofdgerecht en ijsje voor de kids en koffie voor ons. Dat viel dus nog best wel mee als je bedenkt dat je er 1/3 vanaf moet halen om terug te rekenen naar euro’s. Het wordt uiteindelijk tijd om naar de overflow te gaan en we installeren ons voor de nacht. Het begint te regenen en onweren, blij dat we binnen zitten.

• 16 Augustus 2018 - 20:02

Joke Boontjes:

Gaaf om zo dichtbij een beer tegen te komen. Maar wel een beetje eng om ze zo dichtbij te weten!