Busy Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van marcclaudia - WaarBenJij.nu Busy Banff - Reisverslag uit Banff, Canada van marcclaudia - WaarBenJij.nu

Busy Banff

Door: Claudia

09 Augustus 2018 | Canada, Banff

8 Augustus Golden – Banff

Om zeven uur zijn Marc en Claudia wakker en de kids volgen wat later. Er is al behoorlijk wat activiteit rondom de camper. Er is inmiddels een hele familie grondeekhoorns aanwezig die door de gangen rennen en telkens bij een ander gat opduiken. Ze laten zich redelijk goed benaderen en doen het goed op de foto, leuk! We lozen onze tank en vullen het water aan. Er wordt wederom getankt en gepind, het geld gaat toch vlotter dan je zou denken.

We gaan richting Emerald Lake en komen daar rond kwart over negen aan. Het is al best druk en we zien diverse auto’s al langs de weg parkeren, we moeten toch keren dus rijden door naar het meer. Laat daar nou een parkeerplaats zijn alleen voor RV’s en er zijn nog twee plekjes vrij. Dat is even boffen. We eten croissantjes en drinken chocomelk (lekker!) en daarna gaan we het meer bewonderen. Het is nog wat fris maar in het zonnetje is het best lekker. Het meer doet zijn naam zeker eer aan, we blijven plaatjes schieten. We besluiten daarna de “natural bridge” te gaan bekijken. Er rijdt een touringcar met Chinezen achter ons aan. Tussen deze toeristen lopen is al weer een ervaring op zich. Je redt het bijna niet om er langs te komen als ze en masse foto’s van elkaar of selfies gaan maken. We maken dat we wegkomen. De “natural bridge” was overigens wel heel spectaculair om te zien dus als je toch bij Emerald Lake bent kan je deze makkelijk meepakken. Je kunt bij het meer kano’s per uur huren voor 70 dollar per uur maar dat bewaren we liever voor Wells Grey.

We hadden het lumineuze idee om langs te gaan bij Lake Louise omdat het toch op de route lag. We belandden vervolgens in een soort verkeersinfarct waar je u tegen zegt. Als je ooit besluit in het hoogseizoen die kant op te gaan midden op de dag, rij dan direct naar de overflow parkeerplaats en neem de shuttle. We doen binnenkort een nieuwe poging en zorgen dat we er op tijd zijn.

Het is vijftien jaar geleden dat we in Banff geweest zijn en herkennen het bijna niet meer. Het centrum is in de basis nog wel hetzelfde maar het is zo vreselijk druk met verkeer en voetgangers. We loodsen de camper naar de Tunnel Mountain Campground. Eigenlijk zat hij helemaal vol maar er zijn net wat annuleringen geweest dus we mogen naar binnen. De vorige keer hebben we met onze tentjes tussen de bomen gestaan maar het stuk waar we nu staan is vrij nieuw en nog kaal. Het sanitair is prima voor elkaar en op steenworp afstand. Het systeem met de stadsbus werkt gelukkig nog steeds al zijn de prijzen wel wat gestegen. Vanaf de camping is het gratis om de stad in gebracht te worden. Terug betaal je een toony (2 dollar) voor een volwassene en een loony voor een kind. Alsnog een koopje en geen gehannes met parkeren van de camper.

We stappen tegen half twee op de “Roam” shuttle en storten ons in de toeristen massa op Main Street. Na enige tijd besluiten we dat het tijd wordt om te lunchen. We kiezen voor Coyote en krijgen daar geen spijt van. Daarna vervolgen wij onze zoektocht naar leuke souvenirs. Nikki had bij het Wolf Centre al een mooie hanger gekregen maar de vele winkeltjes lonken naar haar…en daarnaast blijft de eeuwige zoektocht naar gratis wifi zodat er met Nederland gewhatsappt kan worden. Starbucks blijkt uiteindelijk de beste te hebben, die onthouden we. Met pijnlijke voeten van het slenteren pakken we de shuttle weer terug naar de camping.

Na de uitgebreide lunch is de eenvoudige pasta maaltijd meer dan genoeg. We eten buiten maar het begint te schemeren en daar zijn onze vriendjes de muggen weer. Snel maar weer de camper in. We zitten inmiddels allemaal onder diverse muggenbulten op de meest vage plaatsen. Toch maar wat preventiever gaan spuiten met Deet. We hangen lekker in de camper, spelen mobiele brigade (allemaal op een schermpje dus), waarbij Claudia nog de credits krijgt dat ze heel vlijtig het reisverslag aan het tikken is. Het uploaden zal morgen in het centrum moeten gebeuren want we zitten nu ECHT in een natuurpark. Onderweg naar de camping hebben we een hert gespot en een raaf maar hopelijk volgt er nog meer.