Nanaimo - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van marcclaudia - WaarBenJij.nu Nanaimo - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van marcclaudia - WaarBenJij.nu

Nanaimo

Door: Claudia

24 Augustus 2018 | Canada, Nanaimo

23 Augustus China Creek – Nanaimo

Al die wind gisteravond en vannacht heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de rook weg is en we voor het eerst sinds dagen weer blauwe lucht en wolken zien. We kunnen ook gewoon weer kilometers ver kijken. Het is nog niet heel warm dus lange broeken aan. Heel rustig rijden we terug op de gravelweg, wel zeven kilometer lang. We halen allemaal opgelucht adem als we weer asfalt onder de bandjes hebben. In Port Alberni gaan we naar de Walmart, Esso en Starbucks. We zijn er weer helemaal klaar voor.

Op de terugweg rijden we langs het Macmillan Provincial Park, het is jammer dat het daar zo druk is en we niet kunnen parkeren anders hadden we dat zeker gedaan. Gewoon een stuk oud regenwoud waar je zo in kunt lopen, zelfs vanaf de weg kun je zien hoe mooi het is.

In Nanaimo rijden we naar de Living Forest campground. We staan vandaag op Oceanview 154 naast de toiletten en douches, met spectaculair uitzicht op de inlet/zee. De persoonlijke wifi moet gekocht worden en de douchemuntjes ook voor een loony per 5 minuten. Er zit een café vlak bij ons waar ze koffie en ijs verkopen. Nikki heeft al uitgezocht hoeveel het allemaal kost en ook wat daar de wifi code is. Ze komt er alleen niet op ook al staat ze ernaast. Ik daarentegen wel en maak daar mooi gebruik van om wat foto’s up te loaden bij het verslag. Nik en Finn duiken ondanks het matige weer in het water om pas na 2 uur weer terug te komen, helemaal verkleumd.

Er wordt lekker gedoucht in de camper want met een volle gastank en een water hookup is dat wat relaxter douchen. We eten hamburgers met aardappel/ei salade in de camper. Nikki haalt Marc uiteindelijk over om haar warme chocomelk te laten halen bij het café, ah toe ah toe. Je kent het wel…Volgens Marc zat er genoeg suiker in om hem drie dagen te laten stuiteren, geen wonder dat Finn het lekker vond. Rond elf uur gaat het licht uit.

24 Augustus Nanaimo

Marc vindt rond een uur of half tien dat het tijd wordt dat we wakker worden. Nikki wordt naar het café gestuurd om ontbijtkoffie te scoren. We moeten om elf uur van dit plekje zijn dus we gaan vandaag naar Nanaimo zodat we bij terugkomst op het nieuwe plekje kunnen gaan staan.

We parkeren net bij het centrum voor een paar dollar en lopen naar de haven. We komen al snel tegen het Bastion aan, overbleven uit de tijd van de eerste pioniers. Nu is er een visitors centre gehuisvest. Je mag zelf verkennen en naar boven in de toren klimmen. Hij is tweemaal verplaatst maar nog voor 90% origineel. Er is bij de haven een farmers market met allerhande zelfgemaakte spulletjes als je daarvan houdt. Er zit een oudere meneer niet onverdienstelijk gitaar te spelen met een versterker, op een gegeven moment begint hij “King of the Road” te spelen, alsof het zo heeft moeten zijn… We zijn daar rond 11 uur en om 12 uur wordt het kanon afgeschoten dat bij het Bastion hoort. Daarvoor blijven we natuurlijk nog even hangen, wat een kabaal maakt dat ding. We zoeken een tentje op om te lunchen, we gingen voor een eenvoudige sandwich, maar dat schijnt wel erg lastig te zijn hier. We belanden bij de “Pirates Diner”, de kids aan de Fish ’n Chips en wij aan een Beefburger. Vanavond maar weer een simpele broodmaaltijd ter compensatie!

We hebben in de haven een souvenirs winkeltje gezien en Finn aast nog steeds op zijn boekenlegger dus die kant maar op. We zien wel erg mooie dingen maar niets wat helemaal naar onze smaak is. We komen verderop in de haven een authentieke squamish kano tegen van cedarhout. De North West First Nations cultuur kom je hier overal tegen, met name in kunst uitingen. Interessant om je verder in te verdiepen. We strijken neer bij Perkins coffee voor een sanitaire stop en tja als we daar dan toch zijn; een cappuccino gaat er ook wel in. Nikki doet stoer mee, maar voor haar is hij wat aan de sterke kant. Onderweg naar het koffietentje had Claudia wat uit haar ooghoeken gezien dus we lopen terug. Een klein winkeltje waar ze indiaase kleding verkopen. Claudia heeft al snel een lange wikkelrok in haar tasje zitten en ook Nikki is goed geslaagd. We moeten op de foto met onze nieuwe aanwinsten voor haar facebook pagina. Daarna staat we zomaar in ene stil voor een tweedehands boekenwinkel met een Lego Star Wars boek in de etalage. Ook Marc vindt een mooi boek over het ontstaan en betekenis van de First Nations art.

Tijd om terug te gaan naar de camping. We parkeren op ons nieuwe plekje en de kids zijn alweer foetsie voordat we met onze ogen kunnen knipperen. Mooi moment om even buiten aan de picknicktafel het verslag bij te werken. We kunnen tussen de struiken door net de oceaan nog zien. We checken onze mail en zoeken nog wat dingen uit op internet maar in principe hebben we alles voor de komende vijf dagen al geregeld. Morgen gaan we whale watchen, we hebben er zin in!

• 25 Augustus 2018 - 09:35

Joke Boontjes:

Hoi avonturiers! Wat maken jullie een mooie tocht zeg! Ben benieuwd of jullie veel walvissen spotten. Dat zou wel erg leuk zijn! Leuke souvenirs gescoord allemaal. Zo te lezen bevalt het zigeunerleven prima! Dat wordt thuis weer wennen, denk ik. Bij dit vergeleken zijn onze camper reizen best wel rustig. Maar ja, ook genieten hoor! Ik vind het erg jeuk jullie verslagen te lezen! Veel plezier nog en liefs van ons.