Roughing it in China Creek - Reisverslag uit Port Alberni, Canada van marcclaudia - WaarBenJij.nu Roughing it in China Creek - Reisverslag uit Port Alberni, Canada van marcclaudia - WaarBenJij.nu

Roughing it in China Creek

Door: Claudia

22 Augustus 2018 | Canada, Port Alberni

21 Augustus Vancouver – China Creek (Vancouver Island)

Marc slaapt door zijn eigen wekker heen maar wordt wel wakker nog voor die van mij om 7.15 afgaat. Ik denk dat we nog nooit zo snel alles ingepakt hebben. Om 2 minuten over half acht rijden we van het RV park af. Het lijkt eerst voorspoedig te gaan, we zijn al snel over de brug heen en in Vancouver stad. Het gezeur begint pas buiten de stad als er banen afgesloten worden en we moeten invoegen. Gelukkig is dat overal ter wereld hetzelfde, problematisch dus.

Eenmaal de file voorbij zoeven we vooruit en staan we nog voor negen uur bij de incheck. We mogen gelukkig doorrijden en parkeren de auto in onze baan. Er zit klein winkelcentrumpje naast de wachtrijen en daar maken we dankbaar gebruik van de sanitaire voorzieningen. Op verzoek van Marc haal ik normale koffie bij Starbucks maar dat was niet zo’n goede keuze. We gaan ontbijten en loggen in op de wifi om contact te hebben met Linda in Nederland.

Netjes op tijden mogen we gaan boarden, we staan op het laagste dek bijna vooraan en blijven op het zonnedek tot we uitvaren. Het waait daar behoorlijk maar een paar minuten onderweg zien we al een groepje van 3 dolfijnen voor de boeg. We blijven nog een tijdje boven om meer te spotten maar daar blijft het bij. We gaan binnen wat drinken. Het is zoals je verwacht op een veerdienst, nogal duur en ook niet echt lekker, maar beter dan niets. Nikki en Claudia gaan weer naar het zonnedek en Marc en Finn zoeken een plekje waar ze kunnen Skylanders kwartetten. Op het zonnedek aan de voorkant van de boot/schip (we zijn er nog steeds niet uit) waait het flink maar het zonnetje schijnt en we hebben fleecevestjes aan. Een mooie gelegenheid voor Claudia om alvast aan een tafeltje het reisverslag bij te werken. Het is nog steeds heiig, dus het zicht is helaas niet al te ver. De overtocht vanuit Vancouver Tsawwassen naar Nanaimo kostte ons $ 151 met 3 “volwassenen” en een kind + camper en duurt precies 2 uur. Online geboekt via bcferries.com. We hoefden bij het inchecken alleen de laatste vier cijfers van de reservering op te geven, creditcard erbij en huppetee. Op de boot moesten de spiegels in en de gasfles afgesloten maar het wees zich allemaal vanzelf. We vonden het toch wel een beetje spannend maar dat was gelukkig nergens nodig voor. Tip is in ieder geval dat als je een vroege boot hebt in Vancouver er minstens 1,5 voor uit te trekken als je boven Stanley Park zit. Misschien heb je later op de dag minder last van de spits, wij waren in ieder geval blij dat we op tijd vertrokken waren. We rijden langs Nanaimo en vervolgen onze weg richting Campbell River en daarna Banfield. Ook hier horen we berichten over bosbranden, de rook hangt over de bergen heen.
Port Alberni staat op de borden en daar aangekomen ook China Creek, onze eindbestemming voor de komende vier dagen. De gps geeft aan dat het nog 10 kilometer is en dat we daar nog 20 minuten over doen, we snappen er niets van. Totdat in ene de weg ophoudt, wat volgt is een helse trip van bijna 8 kilometer over een slecht onderhouden gravelweg die door houthakkersbedrijven gebruikt wordt. Pas 1,5 kilometer voor de camping hebben we weer asfalt, we slaken een zucht van verlichting. We rijden over de boomrijke camping naar het haven gedeelte, waar wij dus een plekje hebben. Daar is het allemaal nogal troosteloos en kaal. We checken in, vragen en passant nog even naar de wifi. Die hebben we niet….oh, dat is minder. Deze camping staat nu al met 2-0 achter. Misschien hadden we toen niet meteen voor vier nachten moeten betalen, maar ja we hadden immers gereserveerd. China Creek Marina is voornamelijk voor mensen die graag gaan vissen, de plek leent zich er prima voor. Maar dit betekend ook veel mensen met seizoen plaatsen en dat houdt vaak in dat er aan de reguliere voorzieningen minder goed op orde zijn omdat mensen alles al bij zich hebben. Er wordt gemopperd en gepruild, wat moeten we hier nou vier dagen doen? De zee ligt onderaan ons plekje en de talrijke stukken hout die aangespoeld zijn zorgen voor extra speelplezier. We besproken de mogelijkheden. We moeten sowieso over een dag of twee naar de bewoonde wereld want zoveel eten hebben we niet op voorraad en dan weer terug zien we ook niet zo zitten. De eerste was wordt in ieder geval gedraaid en dat was hard nodig. Het wassen en drogen kost hier een schijntje in vergelijking met andere campings en ook per nacht betalen we hier niet de hoofdprijs; $ 35,- . We hebben water en een 30 Amp aansluiting dus vanavond gaat de zalm in de oven. Het waait vreselijk hard, maar het is zo warm dat dit geen straf is. Later op de avond is het weer volledig windstil. Lekker warme douche, pluspuntje. We vallen in slaap met het gekabbel van de zee tegen de stenen.

22 Augustus China Creek

Het plan was om flink uit te slapen maar om negen uur zijn Marc en Claudia klaarwakker en wordt er buiten koffie gedronken totdat het grut enig teken van leven geeft. De zee is kalm en de zon komt door de rook nog niet helemaal door. Het is lekker buiten. Als we ontbeten hebben duikt Finn het water weer in en Nikki volgt al snel. Gisteren werden er vlotten gebouwd dus vandaag weer wat anders. Claudia doet nog een wasje en leest een boek. De ochtend kabbelt langzaam voort en gaat over in de middag. Vandaag wel weer het adelaarsgezinnetje gezien, jammer dat ze zover weg waren.
Inmiddels zijn we wel tot de conclusie gekomen dat het niet wenselijk is om even op en neer te rijden voor boodschappen.

We zoeken een andere camping, zonder internet is dat nog wel een uitdaging maar de Map.me biedt uitkomst. Gewoon maar ouderwets bellen. Onze eerste keus heeft maar voor 1 nacht plek, helaas. Het is nu trouwens zaak om eerst ons whale watching excursie in te gaan plannen maar dat gaat ook niet zonder internet. We kunnen bij de receptie op de computer is toegezegd maar als we dit daadwerkelijk navragen is deze alleen voor het aanvragen van visvergunnningen. Als we zeggen dat het alleen voor het boeken van een excursie is mag het maar niet van harte. We maken lekker ook nog een printje van onze boeking. Dat had eigenlijk al een voorbode moeten zijn voor ons volgende bezoekje. We bellen toch nog een keertje met Living forest Oceanside Campground & RV Park of we alsnog die ene nacht kunnen gebruiken, daarna zien we wel weer. Ik krijg dezelfde dame aan de lijn die blijkbaar mijn eerdere vraag had onthouden en zelf al aangeeft dat ze een annulering hebben gehad en dat we ook voor een tweede nachtje terecht kunnen. We moeten dan wel even switchen maar wij vinden het allang al prima. Deze camping zit in Nanaimo en op de route naar het whale watchen en Victoria waar we daarna naartoe gaan.

Nu nog even babbelen hier op de camping. Zoals eigenlijk viel te verwachten, no refunds, want ja ze hadden ons plekje dan ook aan iemand anders kunnen geven. Tuurlijk, met nog 20 lege plekken naast ons. Policy van de baas, ik kan het hen niet kwalijk nemen, maar wat een stomme baas. Hij beaamde dat de weg inderdaad wel erg slecht was nu en in jaren niet zo beroerd geweest was. Subtiel aangegeven dat het wel handig zou zijn om op hun website te vermelden want niet elke camperverhuurder wordt er blij van als hun huurders dit soort avontuurlijke locaties op gaan zoeken. We vertrekken hoe dan ook morgenochtend, jammer dan maar van die $ 70,- We gaan nog maar een keertje extra douchen en sluiten het water aan op de camper ter compensatie. Het is inmiddels zo hard gaan waaien dat het opgehangen wasje bijna horizontaal hang van de wind. Lekker snel droog dat dan weer wel.

We eten vroeg en gaan lekker aan de pancakes met onze megafles maple syrup. De kids doen braaf samen de afwas, oh nee Finn piept er nog tussenuit omdat hij naar de wc moet. De afwas wacht gewoon op hem dus helaas….Er wordt gelezen in Harry Potter, spannende verhalen verzonnen en opgeschreven, iets minder spannende verhalen getikt en gespeeld met de camera van de telefoon. Wat doe je allemaal op een winderige, druilerige camping aan zee. Misschien maar op tijd naar bed gaan, het lijkt wel herfst buiten.